Powered By Blogger

Πέμπτη 8 Ιουλίου 2010

«Ξεκλειδώνουν» 5 Μεγάλα Έργα



Αμεσες λύσεις στα προβλήματα που εμποδίζουν την ομαλή υλοποίηση των πέντε μεγάλων έργων που κατασκευάζονται με συμβάσεις παραχώρησης, θα επιχειρήσει να βρει η κυβέρνηση. Ο κίνδυνος να τιναχτούν στον αέρα τα έργα λόγω των μεγάλων καθυστερήσεων σχετικά με τις απαλλοτριώσεις που θα έπρεπε να έχει κάνει ήδη το Δημόσιο, προκειμένου να αποδώσει τις απαραίτητες εκτάσεις για την υλοποίηση των εργασιών, είναι πλέον ορατός.

Η καθυστέρηση απειλεί να πυροδοτήσει την αποχώρηση των τραπεζών από τη χρηματοδότηση των έργων βάσει των δανειακών συμβάσεων που έγιναν παλιότερα (προ ΔΝΤ) με σημαντικά ευνοϊκότερους όρους από αυτούς που θα μπορούσαν να δοθούν σήμερα.

Για τον λόγο αυτό συνεδρίασε χτες η Επιτροπή Μεγάλων Εργων με τη συμμετοχή όλων των συναρμόδιων υπουργών (Δ. Ρέππα, Γ. Παπακωνσταντίνου, Λ. Κατσέλη, Τ. Μπιρμπίλη, Π. Γερουλάνου και Χ. Παμπούκη). Η Επιτροπή θα συνεδριάζει από εδώ και στο εξής μια φορά το μήνα, ενώ η αμέσως επόμενη συνεδρίασή της θα γίνει σε 15 ημέρες.

Πιο συγκεκριμένα, η Επιτροπή αποφάσισε να συσταθούν ομάδες εργασίας από τους γενικούς γραμματείς των υπουργείων, προκειμένου να λυθεί το θέμα με τις απαλλοτριώσεις άλλα και άλλα θέματα που καθυστερούν τα έργα όπως οι άδειες περιβαλλοντικών όρων, οι μετακινήσεις των δικτύων κοινής ωφέλειας, οι αρχαιολογικές έρευνες κ.λπ.

Τα έργα

Τα έργα που βρίσκονται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος είναι η Ολυμπία Οδός, ο άξονας Μορέας (Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα και Λεύκτρο-Σπάρτη), ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (Μαλιακός-Κλειδί), ο Ε 65 (Λαμία-Καρδίτσα-Τρίκαλα-Εγνατία) και η Ιόνια Οδός (Αντίρριο-Ιωάννινα και Αθήνα-Σκάρφεια). Σε όλα τα έργα, σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό υπάρχουν καθυστερήσεις που οφείλονται εν πολλοίς στις απαλλοτριώσεις που δεν έχουν προχωρήσει απο το δημόσιο, σε ενστάσεις κατοίκων στο ΣτΕ, σε αρχαιολογικά ευρήματα και σε περιβαλλοντικά προβλήματα, όπως αυτό της λίμνης Καϊάφα.

Πέραν των συμβάσεων παραχώρησης, αντίστοιχα προβλήματα αντιμετωπίζουν και αμιγώς δημόσια έργα όπως το Μετρό Θεσσαλονίκης και οι επεκτάσεις του Μετρό της Αθήνας. Ο υπουργός Υποδομών Δ. Ρέππας τόνισε ότι θα γίνουν όλες οι απαραίτητες ενέργειες, προκειμένου να αποφύγουμε κάθε πιθανότητα επαναδιαπράγματευσης των δανείων, κάτι που, αν γίνει, θα γίνει με πολύ πιο αυστηρούς όρους.

Ο υπουργός είπε ακόμη ότι σε λίγες ημέρες θα παρουσιάσει το νέο θεσμικό πλαίσιο για τα δημόσια έργα στο οποίο προβλέπεται ξεχωριστή εργολαβία για τα πρόδρομα έργα (απαλλοτριώσεις, αρχαιολογικά κ.λπ.) και στη συνέχεια θα δημοπρατείται το τεχνικό έργο, προκειμένου να υπάρχει ακρίβεια σε προϋπολογισμό και χρονοδιαγράμματα.

Αποφάσεις

Η επιτροπή αποφάσισε και την προώθηση μέσα στη νέα χρόνια δυο νέων έργων με συμβάσεις παραχώρησης. Πρόκειται για τον άξονα Ελευσίνα-Θήβα-Υλίκη μήκους 58 χλμ. και την υποθαλάσσια ζεύξη της Λευκάδας που θα ενώνει το νησί με το Άκτιο και υπολογίζεται ότι θα κοστίσει περί τα 50 εκατομμύρια ευρώ. Σε ό,τι αφορά το Ελευσίνα-Θήβα-Υλίκη, πρόκειται για ένα έργο που συζητιέται για πάνω από μια δεκαετία.

Ο κ. Ρέππας τόνισε ότι τώρα είναι πλέον ώριμο ώστε να υλοποιηθεί. Θα ξεκινάει από την Αττική Οδό στο ύψος της Ελευσίνας και θα καταλήγει στον ΠΑΘΕ στο ύψος της Υλίκης παρακάπτοντας έτσι την Αττική.

Αποπληρωμή οφειλών

Ο υπουργός υποδομών κ. Δ. Ρέππας ανέφερε ότι το τελευταίο εξάμηνο το υπουργείο Υποδομών έχει διαθέσει περί το 1,2 δισ. ευρώ για την πληρωμή εργασιών που έχουν ήδη εκτελέσει οι τεχνικές εταιρείες σε δημόσια έργα.
Το ποσό των 300 εκατ. ευρώ που απομένει να καταβληθεί αφορά ουσιαστικά εργασίες που έγιναν τους τελευταίους μήνες.

Πρόβλημα ρευστότητας

Αξίζει να σημειωθεί, ότι οι κατασκευαστές και οι κλαδικές τους οργανώσεις κάνουν λόγο για χρέη του δημοσίου που ανέρχονται σήμερα στο ποσό του 1,5 δισ. ευρώ και για τον λόγο αυτό έχουν ζητήσει την ταχύτερη δυνατή καταβολή τους, καθώς πολλές από τις εταιρείες αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα ρευστότητας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου