Powered By Blogger

Τετάρτη 23 Ιουνίου 2010

Προς Κατασκευή Πλωτών Δεξαμενών Αερίου από την ΔΕΠΑ




Σε δεύτερο πλάνο φαίνεται ότι περνά ο γνωστός και πολυδάπανος σχεδιασμός της ΔΕΠΑ για τη δημιουργία τερματικού σταθμού LNG στις εγκαταστάσεις της ΒΦΛ στην καβάλα, καθώς η διοίκηση της υπό δημόσιο έλεγχο εταιρείας εξετάζει την δημιουργία πλωτών (floating) δεξαμενών φυσικού αερίου, οι οποίες θα ήταν δυνατό να εφοδιάζουν και μικρούς τερματικούς σταθμούς LNG στα νησιά.
Επιπλέον η ΔΕΠΑ έχει ζητήσει χαμηλότερες τιμές φυσικού αερίου από τους Ρώσους.

Σε μία επένδυση της τάξης των 250 – 400 εκατ. ευρώ, ανάλογα με την χωρητικότητα, για την δημιουργία πλωτής αποθήκης φυσικού αερίου, καθώς και στη συμμετοχή στο γνωστό, πλέον, σχέδιο αξιοποίησης των ανενεργών γεωτρήσεων στο Νότιο πρίνου, με εκτιμώμενο κόστος περί τα 400 εκατ. ευρώ, προσβλέπει πλέον η ΔΕΠΑ, προκειμένου να ενισχύσει την ασφάλεια του εφοδιασμού της χώρας αλλά και τον γεωστρατηγικό της ρόλο στην περιοχή.

Όπως ανέφεραν, στο πλαίσιο ενημέρωσης των εκπροσώπων του τύπου, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας κ. Χάρης Σαχίνης και ο αντιπρόεδρος κ. Σπύρος Παλαιογιάννης,η ΔΕΠΑ προκρίνει πλέον ένα χαμηλότερου κόστους και γρηγορότερης κατασκευής, σε σχέση με το γνωστό σχέδιο για τερματικό σταθμό LNG στις εγκαταστάσεις της ΒΦΛ στην Καβάλα, σχέδιο.

Χωρίς η “υπόθεση ΒΦΛ” να εγκαταλείπεται, η εταιρεία εξετάζει την δημιουργία πλωτής δεξαμενής, και πάλι στην περιοχή της Καβάλας, με κόστος επένδυσης μεταξύ 250 και 400 εκατ. ευρώ και με δυνατότητες αποθήκευσης που θα μπορούσαν να φτάσουν ή και να υπερβούν το 50% της δυναμικότητας των εγκαταστάσεων του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα. Είναι η δεύτερη φορά που ενεργειακός όμιλος γνωστοποιεί ανάλογους σχεδιασμούς στην χώρα μας, καθώς σε σχετικές ανακοινώσεις είχε προβεί προσφάτως, στο περιθώριο του Mediterranean Energy Summit, ο κ. Ευάγγελος Μυτιληναίος. Η περιοχή της Καβάλας επιλέγεται και πάλι από την ΔΕΠΑ, καθώς θα μπορούσε εξυπηρετήσει λ.χ. τόσο τον εφοδιασμό του GBI, του ελληνοβουλγαρικού αγωγού, η κατασκευή του οποίου έχει ήδη δρομολογηθεί, όσο και του ITGI, του γνωστού μας τουρκοελληνοϊταλικού αγωγού που έχει σχεδιαστεί για να μεταφέρει αζέρικο αέριο στην Ευρώπη.

Άλλωστε την ΔΕΠΑ είναι γνωστό ότι την απασχολεί και η προοπτική αποθήκευσης αερίου στις ανενεργούς γεωτρήσεις του Νοτίου Πρίνου, η εκμετάλλευση των οποίων ανήκει στην Ενεργειακή Αιγαίου, με την οποία έχουν ήδη υπάρξει συζητήσεις, υπό την αιγίδα, μάλιστα, και του υφυπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής κ. Γιάννη Μανιάτη. Στο Νότιο Πρίνο θα μπορούσε να αποθηκευτεί αξιοποιήσιμο απόθεμα της τάξης των 500 εκατ. κυβικών μέτρων, ποσότητα ίση περίπου προς το 1/8 της συνολικής εγχώριας κατανάλωσης κατ’ έτος, η οποία θα μπορούσε να καλύψει άνευ περαιτέρω εφοδιασμού για 90 με 100 ημέρες σχεδόν το ήμισυ των ετήσιων αναγκών της χώρας, οι οποίες φέτος αναμένεται να φτάσουν τα 3,8 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα.

Επιπλέον η ΔΕΠΑ εξετάζει και την προοπτική δημιουργίας μικρών τερματικών σταθμών LNG σε νησιά της χώρας, τα οποία θα μπορούσαν να τροφοδοτούνται από μία πλωτή αποθήκη, προς χρήση του φυσικού αερίου ως καυσίμου για την ηλεκτροπαραγωγή, η οποία αποκλειστικά πραγματοποιείται στα νησιά με την χρήση πετρελαίου.

Σε σχέση, δε, με το γεωπολιτικό παιχνίδι, η ΔΕΠΑ είναι προσηλωμένη στην προώθηση τόσο του IGBόσο και του ITGI. Μάλιστα, ο κ. Χάρης Σαχίνης διευκρίνισε ότι η συμμετοχή της τουρκικής Botasστο υποθαλάσσιο τμήμα του τελευταίου (Ποσειδών – IGI) με βάση το προσφάτως υπογραφέν Μνημόνιο στην Άγκυρα, απλώς συμφωνήθηκε να εξετασθεί από την ΔΕΠΑ και την εταίρο της, την ιταλική Edison. Άλλωστε, η οριστικοποίηση της τουρκικής εισόδου στον Ποσειδώνα συσχετίζεται με την άμβλυνση των προσκομμάτων που φέρνουν οι Τούρκοι στην διέλευση του αζέρικου αερίου προς Δυσμάς (τέλη διέλευσης, παρακράτηση ποσοτήτων κλπ).

Μέσω του ITGI, η Ελλάδα προσβλέπει στην αγορά 2,5 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων φυσικού αερίου απευθείας από το Αζερμπαϊτζάν, ενώ τώρα μέσω της ελληνοτουρκικής διασύνδεσης μπορεί να λαμβάνει έως 0,7 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως.

Στα αξιοσημείωτα της ενημέρωσης της διοίκησης της ΔΕΠΑ και το ότι έχει υποβληθεί αίτημα προς την Gazprom για μείωση της τιμής στο σκέλος εκείνο του παρεχόμενου αερίου το οποίο δεν καλύπτεται από τη ρήτρα takeorpay και το οποίο αναλογεί στο 20% της συνολικής ποσότητας φυσικού αερίου που μπορεί να προμηθευθεί η χώρα μας από την Gazexport.

Σύμφωνα με την ηγεσία της ΔΕΠΑ, μία τέτοια εξέλιξη θα οδηγούσε προς μια πιο ρεαλιστική τιμολόγηση με βάση και το ότι έχουν υποχωρήσει σημαντικά οι τιμές αερίου που μπορεί κάποιος να βρει στην ελεύθερη αγορά σε υγροποιημένη μορφή (LNG).Οφέλη θα υπήρχαν και για τους καταναλωτές, καθώς το αέριο που έρχεται μέσω συστήματος αγωγών από τη Ρωσία κοστίζει περί τα 10 δολάρια ανά γιγακαλορί, ενώ φορτία LNG (spot αγορά) μπορεί κανείς να προμηθευθεί και με 5 δολάρια ανά γιγακαλορί κατά την τρέχουσα περίοδο. Πληροφορίες της αγοράς θέλουν την ΔΕΗ να έχει εξασφαλίσει για δική της χρήση φορτίου υγροποιημένου αερίου από την ιταλική ΕΝΙ σε τιμές κοντά στα 6,5 δολάρια. Ο δε όμιλος Μυτιληναίου έχει πραγματοποιήσει δύο εκφορτώσεις, με την ΔΕΠΑ να εκτιμά ότι ο ίδιος έχει τη δυνατότητα και για τρίτη εκφόρτωση, χωρίς να παραβιαστούν ρήτρες take or pay σε σχέση με την ποσότητα που υποχρεούται να προμηθευτεί από την ΔΕΠΑ.

Οι ίδιες πηγές, πάντως, εκτιμούν ότι ενδεχομένως το όφελος από την παραλαβή ακόμη περισσότερων φορτίων για ιδία χρήση από τον ιδιωτικό όμιλο να κάλυπτε και με το παραπάνω, με βάση τις τρέχουσες τιμές, την επιβάρυνσή του από τυχόν ενεργοποίηση της ρήτρας take or pay σε σχέση με τις υποχρεώσεις απορρόφησης ποσοτήτων από την ΔΕΠΑ.

Σε σχέση, τέλος, με την αναμενόμενη διενέργεια διαγωνισμών για την δημιουργία νέων εταιρειών παροχής αερίου σε Στερεά Ελλάδα, Κεντρική Μακεδονία και Ανατολική Μακεδονία Θράκη, αυτή τοποθετείται το Νοέμβριο.

Μάλιστα, σύμφωνα με τη διοίκηση της ΔΕΠΑ, το ποσοστό συμμετοχής του ιδιωτικού τομέα στις νέες ΕΠΑ θα είναι, αντίθετα με το 49% που ισχύει στις υφιστάμενες, θα είναι ανοικτό και θα μπορεί να καταστεί και πλειοψηφικό, ανάλογα με τα κεφάλαια που θα εισφέρουν οι ιδιώτες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου