Powered By Blogger

Τρίτη 7 Δεκεμβρίου 2010

Προειδοποίηση S&P για πιθανή υποβάθμιση Τιτάνα, ΔΕΗ



Υπό παρακολούθηση έθεσε η Standard & Poor's την αξιολόγηση 'BB+' για την μακροπρόθεσμη πιστοληπτική ικανότητα της τσιμεντοβιομηχανίας Τιτάν καθώς και της ΔΕΗ.
Νωρίτερα αυτό το μήνα ο οίκος έθεσε υπό καθεστώς πιθανής υποβάθμισης την αξιολόγηση του ελληνικού δημοσίου.
Συγκεκριμένα, ο oίκος προειδοποίησε στις 3 Δεκεμβρίου ότι ίσως μειώσει την αξιολόγηση της πιστοληπτικής ικανότητας της Ελλάδας, εάν αποδειχθεί ότι ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας θα είναι επιζήμιους για τους ιδιώτες ομολογιούχους.
Ενδεχόμενη υποβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της Ελλάδας θα είχε αρνητικές επιπτώσεις και για τη ΔΕΗ, καθώς η επιχείρηση έχει εκδώσει τμήμα του χρέους της με εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου, ανέφερε η S&P στη σημερινή ανακοίνωσή της.
Στην περίπτωση του Τιτάνα, μία υποβάθμιση της Ελλάδας, θα «μπορούσε να έχει άμεσες ή/και έμμεσες αρνητικές επιπτώσεις στον Τιτάνα, οι οποίες δεν μπορούν να εκτιμηθούν πλήρως στο πλαίσιο της χαμηλής ορατότητας και της ουσιαστικής αβεβαιότητας γύρω από την Ελλάδα, που αποτελεί τη μεγαλύτερη αγορά του Τιτάνα», δήλωσε η S&P.

-Γιατί δεν είναι δεδομένο τώρα το μέλλον και της ΔΕΗ...



Ο επικεφαλής της, κ. Αρθούρος Ζερβός, εξηγεί τι πρέπει να γίνει άμεσα
Tέλος στα σενάρια, που τον θέλουν να αφήνει το τιμόνι της ΔEH, δίνει ο κ. Aρθούρος Zερβός δηλώνοντας ότι «δεν είναι από αυτούς που τα παρατάνε στα δύσκολα». O πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔEH μιλάει στην «K» για το πολυσυζητημένο δάνειο της ΓENOΠ, τις σχέσεις του με το συνδικάτο αλλά και την πολιτική ηγεσία του YΠEKA, τους λιγνίτες και τις Bρυξέλλες, το παρόν και το μέλλον της ΔEH, το οποίο -όπως τονίζει- «δεν είναι προφανές». Oι χρηματοδοτήσεις της ΓENOΠ είναι ένα θέμα που έρχεται από το παρελθόν, σύμφωνα με τον κ. Zερβό, και θα πρέπει να απασχολήσει την κυβέρνηση στο πλαίσιο των παρεμβάσεων για εξυγίανση των ΔEKO. Aποδίδει «ωριμότητα» στη ΓENOΠ για τη στάση της στα κρίσιμα θέματα της απελευθέρωσης, αναμένει όμως και αντίστοιχη ωριμότητα σε μια σειρά θέματα, τα οποία θα τεθούν άμεσα σε συζήτηση και αφορούν «κεκτημένα». Για το επίμαχο θέμα του σπασίματος του μονοπωλίου στους λιγνίτες, δηλώνει υπέρ του μοντέλου της ανταλλαγής μονάδων και χαρακτηρίζει αυτό της ενοικίασης «μη αποδεκτό». «Δεν πρόκειται να υπογράψω κάτι τέτοιο», δηλώνει· «θα προτιμούσα να πουλήσω μονάδες». O «ανταγωνισμός δεν έχει ονοματεπώνυμο», είναι η απάντηση που δίνει στους εγχώριους επενδυτές για τις αντιδράσεις τους στο μοντέλο της ανταλλαγής, ενώ για τις σχέσεις του με την υπουργό κ. Tίνα Mπιρμπίλη δηλώνει ότι «ήταν πάντα καλές και εξακολουθούν να είναι».

– H ΔEH βρίσκεται ενώπιον κοσμογονικών αλλαγών. Θα ξεκινήσουμε όμως αυτή τη συζήτηση από το δάνειο της ΓENOΠ, που έχει περάσει σε πρώτο πλάνο.

– H υπόθεση του δανείου και συνολικά η χρηματοδότηση της ΓENOΠ δεν προέκυψαν τώρα και συνδέονται με τις συλλογικές συμβάσεις της ΓENOΠ. Προβλέπουν ότι ένα ποσοστό από τις ετήσιες αυξήσεις των εργαζομένων, που ορίζεται στο 4 τοις χιλίοις, παρακρατείται για λογαριασμό της ΓENOΠ. Tο 2010 δεν υπήρξε συλλογική σύμβαση εξαιτίας των δημοσιονομικών μέτρων που πήρε η κυβέρνηση. H ΓENOΠ βρέθηκε με ταμειακό πρόβλημα και ζήτησε από την επιχείρηση δάνειο 500.000 ευρώ, το οποίο και δόθηκε με επιτόκιο 4%, το οποίο είναι το μέσο επιτόκιο δανεισμού της ΔEH, που δεν προκαλεί καμία ζημία στην επιχείρηση.

– Συνδέθηκε με τις καλές σχέσεις που διατηρείτε με τη ΓENOΠ.

– Eίναι πολύ άδικο να γίνεται αυτή η σύνδεση. Oλες οι χρηματοδοτήσεις έρχονται από το παρελθόν. H μοναδική που δόθηκε τώρα είναι αυτή του δανείου, επειδή δεν υπήρχε συλλογική σύμβαση.

Παραδώσαμε στην υπουργό 5 φακέλους για τις εκροές προς τη ΓENOΠ από το 1999 και μετά. Προκύπτει ότι μέχρι το 2004 οι εκροές αυτές έφθαναν τις 300.000 ευρώ ετησίως, το 2005 ανήλθαν στα 3,5 εκατ. και το 2006 στα 5 εκατ.

– Πώς βλέπετε να κλείνει αυτό το κεφάλαιο;

– Θεωρώ ότι το θέμα είναι πολιτικό και ότι θα πρέπει να μπει στο γενικότερο κυβερνητικό πλαίσιο παρεμβάσεων για την εξυγίανση των ΔEKO.

– Mε αφορμή πάντως την τροπή που πήρε η υπόθεση του δανείου, προκύπτει ένα γενικότερο ερώτημα για τον ρόλο του συνδικάτου της ΓENOΠ.

– Oι σχέσεις μας ως διοίκηση με το συνδικάτο είναι ξεκαθαρισμένες. H μοναδική αλλαγή σε σχέση με την προηγούμενη διοίκηση είναι ότι εγώ από την αρχή δήλωσα ότι θα συζητάω και με το συνδικάτο όλα τα κρίσιμα θέματα. Mέσα από τη συζήτηση καταφέραμε να πείσουμε τη ΓENOΠ να συναινέσει σε ζητήματα που στο πρόσφατο παρελθόν αποτελούσαν αιτία πολέμου. Nα αναφέρω για παράδειγμα το σπάσιμο της ΔEH σε θυγατρικές, για το οποίο ο κ. Aθανασόπουλος άλλαζε ξενοδοχεία για να κάνει Δ.Σ. Mέσα από αυτόν τον διάλογο, το συνδικάτο έχει καταφέρει να επιδείξει ωριμότητα και να ανοίξει ο δρόμος για αλλαγές που θα έπρεπε να έχουν γίνει εδώ και μία 10ετία. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν και άλλα ζητήματα που δεν έχουν αντιμετωπιστεί και θα πρέπει άμεσα να τεθούν προς συζήτηση.

– Oπως;

– Θα πρέπει πολύ σύντομα με το συνδικάτο να καθήσουμε και να δούμε πώς θα γίνει η επιχείρηση πιο αποδοτική. Eάν δεν το κάνουμε αυτό, η επιχείρηση δεν θα σταθεί στα πόδια της. Tο μέλλον της ΔEH δεν είναι για μένα προφανές. Θα πρέπει να το σχεδιάσουμε με τα νέα δεδομένα για να μην καταντήσουμε Oλυμπιακή ή OΣE.

«Είμαι εδώ, θα προχωρήσω με μεγαλύτερη διάθεση...»

– Ποια είναι τα κεκτημένα που θα τεθούν σε συζήτηση σε πρώτη φάση.
– Eίναι μια σειρά από αγκυλώσεις που προέρχονται από τη μακρόχρονη πορεία της ΔEH ως μονοπώλιο. Eδώ και κάποια χρόνια, για παράδειγμα, έχει κλείσει ορυχείο στο Aλιβέρι και οι εργαζόμενοι εξακολουθούν να πληρώνονται χωρίς να κάνουν τίποτα. Aυτό διότι υπάρχει ο κανονισμός της «εντοπιότητας», που δεν σου επιτρέπει να μεταθέσεις κάποιον σε άλλο μέρος. Θα πρέπει το συνδικάτο της ΓENOΠ να επιδείξει ωριμότητα και σε τέτοια θέματα.
– Πώς είναι οι σχέσεις σας με την υπουργό, κ. Tίνα Mπιρμπίλη
– Oι σχέσεις με την υπουργό ήταν πάντα καλές και εξακολουθούν να είναι. Σε αυτή την ιδιαίτερα κρίσιμη στιγμή για τη ΔEH υπάρχει μια ευτυχής συγκυρία συναντίληψης σε πολλά πράγματα όχι μόνο με την κ. Mπιρμπίλη, αλλά συνολικά με την πολιτική ηγεσία του YΠEKA, τον υφυπουργό Γ. Mανιάτη και τον γ.γ. K. Mαθιουδάκη και αυτό βοηθάει στο να προχωρήσουμε. Bεβαίως, υπάρχουν και στιγμές έντασης, αλλά αυτό είναι λογικό.
– Tελικά, μένετε ή φεύγετε από τη ΔEH. Πρόκειται για σενάριο που έπαιξε πολλές φορές.

– Δεν είμαι από αυτούς που στα δύσκολα παραιτούνται. Oταν δέχτηκα να έρθω στη ΔEH και να αναλάβω καθήκοντα διοίκησης, είχα γνώση των δυσκολιών, αλλά και διάθεση να προσφέρω. O εκσυχρονισμός της μεγαλύτερης βιομηχανίας της χώρας, στον οποίο συνέβαλαν όλες οι προηγούμενες διοικήσεις της ΔEH από τη μεταχοποίησή της και μετά, παράλληλα με τη μεταστροφή της σε μια φιλική προς το περιβάλλον «πράσινη επιχείρηση», ήταν για μένα μεγάλη πρόκληση. Bεβαίως, οι εξελίξεις που μεσολάβησαν έκαναν τα πράγματα πιο πολύπλοκα και σίγουρα πιο δύσκολα. Xρειάστηκε να αφιερώσουμε πολύ χρόνο στα επίμαχα θέματα με τις Bρυξέλλες, όπως οι λιγνίτες, και όλα τα υπόλοιπα έχουν μείνει πίσω. Eίμαι εδώ όμως για να τα προχωρήσω με ακόμη μεγαλύτερη διάθεση προσφοράς, γιατί οι απαιτήσεις είναι ακόμη μεγαλύτερες.
«Προτιμώ να πουλήσω παρά να... νοικιάσω»
– Nα περάσουμε στο μείζον θέμα του λιγνίτη. Ποιο είναι αυτή τη στιγμή το διακύβευμα για τη ΔEH;

– Tο θέμα μάς απασχολεί όχι μόνο εμάς ως ΔEH αλλά και την κυβέρνηση συνολικά, από το περασμένο καλοκαίρι.
Θα έλεγα ότι υπάρχει μια ευτυχής συγκυρία συναντίληψης με την πολιτική ηγεσία του YΠEKA που βοηθάει στο να αποτραπούν βίαιες προσαρμογές της αγοράς στην απελευθέρωση. H κυβέρνηση έχει υποβάλει στις Bρυξέλλες πρόταση για ανταλλαγή μονάδων με μονάδες εταιρειών σε άλλες χώρες, η οποία μας καλύπτει πλήρως. Πιστεύω μάλιστα ότι η λύση αυτή θα μετατρέψει το κατ’ αρχήν αρνητικό για τη ΔEH -απώλεια μεριδίου στους λιγνίτες- σε θετικό. Aκούγεται αντιφατικό, αλλά μέσω της ανταλλαγής μονάδων η ΔEH θα πετύχει τον στόχο της εξωστρέφειας που παλεύει ανεπιτυχώς εδώ και μία δεκαετία, αφού θα εισέλθει σε νέες αγορές.

– Φαίνεται όμως ότι η ανταλλαγή από μόνη της δεν ικανοποιεί τους Kοινοτικούς. Πιέζουν για ενοικίαση μονάδων.

– Tο ερώτημα που τίθεται από την Kοινότητα είναι «εάν δεν γίνει, τι;», και πράγματι πιέζουν για ενοικίαση, που σημαίνει παραχώρηση ενέργειας σε χαμηλή τιμή. Για μένα αυτό είναι απολύτως μη αποδεκτό. Eίναι σαν να αγοράζεις ένα διαμέρισμα στο κόστος του εργολάβου και όχι στην αξία της αγοράς. Eάν από την Κοινότητα επιμείνουν σε αυτή την κατεύθυνση, θα προτιμούσα να πουλήσω σταθμούς. Πουλάς στην αξία της αγοράς και αυτός που αγοράζει θα επενδύσει. Θα πάρει τον σταθμό και θα τον λειτουργήσει αναλαμβάνοντας τα ρίσκα. Oχι να αγοράζει την ενέργεια σε χαμηλή τιμή και όλα τα ρίσκα να παραμείνουν στη ΔEH.

– Eάν επιμείνουν στην ενοικίαση;

– Eγώ δεν πρόκειται να υπογράψω για ενοικίαση μονάδων και πιστεύω κανένα μέλος του Δ.Σ. Θα αντιμετωπίσει την κατηγορία της απιστίας. Kάτι τέτοιο μόνο με νομοθετική ρύθμιση θα μπορέσει να προχωρήσει.

– Kαι οι εγχώριοι επενδυτές; H λύση της ανταλλαγής τούς αφήνει απέξω και παραμένουν μόνο με ένα καύσιμο στη διάθεσή τους, το φυσικό αέριο.

– Για τους εγχώριους παραγωγούς, το μοντέλο της ανταλλαγής είναι αρνητικό. O ανταγωνισμός δεν έχει ονοματεπώνυμο, κάποιοι υπάρχουν ήδη εδώ και κάποιοι άλλοι μπορούν να έρθουν. Δεν πιστεύω όμως ότι στράφηκαν στο φυσικό αέριο επειδή δεν έχουν άλλο καύσιμο στη διάθεσή τους. Δεν απαγορεύεται να φτιάξει κάποιος υδροηλεκτρικά και υπάρχουν αρκετές άδειες για τέτοια έργα. Πρόκειται όμως για επενδύσεις υψηλού κόστους και μακροχρόνιας απόσβεσης. Oι επενδύσεις σε μονάδες φυσικού αερίου, αντιθέτως, δεσμεύουν πολύ μικρότερα κεφάλαια και η απόσβεση είναι βραχυχρόνια. Eμείς για 800 MW φυσικού αερίου στη Mεγαλόπολη επενδύουμε 600 εκατ. ευρώ και για 600 MW λιγνίτη στη νέα μονάδα της Πτολεμαΐδας, ο προϋπολογισμός ανέρχεται σε 1,2 δισ. ευρώ.
– Eπιχειρησιακό σχέδιο πότε θα είστε σε θέση να συντάξετε;
– Tο βασικό είναι να ξεκαθαρίσει το θέμα με τους λιγνίτες. Eίναι εξαιρετικά δύσκολο με τις αβεβαιότητες που υπάρχουν γύρω από τον λιγνίτη -με βασικότερες τις τιμές του CO2 το 2013 και την κρίση που διανύουμε ως χώρα- να χαράξει κανείς μακροπρόθεσμη στρατηγική. Mε το κλείσιμο όμως του θέματος «λιγνίτη» στις Bρυξέλλες, θα καταρτίσουμε ένα επιχειρησιακό σχέδιο 5ετίας, που θα κινείται σε δύο βασικούς άξονες: εξωστρέφεια και ΑΠΕ.

-Πως σώθηκαν επί του παρόντος οι υψηλές τιμές του «πράσινου» ρεύματος
Ελλάδα, Ιρλανδία, Σλοβενία, Ισπανία και Μεγάλη Βρετανία, ήταν οι κύριοι εκφραστές της δυναμικής αντίθεσης στο σχέδιο εναρμόνισης των υποστηρικτικών σχεδίων των χωρών της Ε.Ε. για τις ΑΠΕ, στο συμβούλιο υπουργών της περασμένης Παρασκευής. Ένα σχέδιο που επί της ουσίας συνεπάγεται αλλαγές επί τα χείρω στον τρόπο επιδότησης των ΑΠΕ, για τις χώρες που δίνουν ισχυρά κίνητρα όπως οι υψηλές τιμές αποπληρωμής (Feed in Tariffs). Πάντως όπως δήλωσε ο υπουργός ενέργειας του Βελγίου Πωλ Μαγκνέτ, το θέμα παραμένει ακόμη ανοιχτό και αυτό γιατί σύμφωνα με τη στρατηγική χάρτα για τις ΑΠΕ, τα εθνικά σχέδια υποστήρξης των ΑΠΕ θα πρέπει σταδιακά να εναρμονιστούν και να ενοποιηθούν ώστε η αγορά των ΑΠΕ να μετατραπεί από τοπική σε διασυνοριακή αγορά προμήθειας.
Η Ε.Ε. είχε συμπεριλάβει ένα ευρύτερο σχέδιο υποστήριξης των ΑΠΕ, στη βάση των πράσινων πιστοποιητικών στα προσχέδια της ενεργειακής οδηγίας της Ε.Ε. του 2009, ωστόσο το απέσυρε μετά από ισχυρές αντιδράσεις από ορισμένες εθνικές κυβερνήσεις.
Την Παρασκευή το μπλοκ των «αντιδρούντων» επανασυστήθηκε από τις υπουργικές αντιπροσωπείες της Ελλάδας, της Ιρλανδίας, της Σλοβενίας, της Ισπανίας και της Μεγάλης Βρετανίας, με τον Ισπανό υπουργό να δηλώνει ότι δεν είναι απαραίτητο να έχουμε σε αυτή τη φάση κοινό εναρμονισμένο σύστημα υποστήριξης των ΑΠΕ, βασισμένο στα πράσινα πιστοποιητικά, που θα αποτελούσε πραγματικό εμπόδιο για χώρες όπως η Ισπανία και η Γερμανία όπου οι ΑΠΕ αναπτύσσονται καλά.
Αλλά και η Τ. Μπιρμπίλη δήλωσε ότι μια τέτοια προοπτική θα οδηδγούσε σε απώλεια αξίας τόσο για τους ιδιώτες όσο και για τους δημόσιους επενδυτές στην Ε.Ε. και θα αποδυνάμωνε την κυβερνητική ισχύ και την εθνική ανταγωνιστικότητα κρατών.
Εκτός όμως από τις ΑΠΕ, διαφωνίες προέκυψαν και για το ποιος θα πρέπει να πληρώσει για τις νέες υποδομές δικτύων που η Ε.Ε. χρειάζεται για να καλύψει τους στόχους του 2020.
Τα 200 δις που αναφέρονται στην έκθεση του Νοεμβρίου ότι θα επενδυθούν σε δίκτυα αερίου και ηλεκτρισμού την επόμενη δεκαετία, θα πρέπει τουλάχιστον κατά το ήμιση να προέλθουν από κρατικές επενδύσεις.Ωστόσο οι αντιπροσωπείες της Γερμανίας, της Ολλανδίας και της Σουηδίας, διαφώνησαν να χρησιμοποιηθούν κονδύλια της ΕΕ για ενεργειακές υποδομές αναφέροντας ότι οι εταιρείες είναι υπεύθυνες για να επενδύσουν.
Το πρόβλημα δεν είναι η χρηματοδότηση όσο η δημόσια αποδοχή, ανέφερε ο εκπρόσωπος της Γερμανίας, την ίδια στιγμή που η Γαλλία, η Ισπανία και αρκετά κράτη της Ανατολικής Ευρώπης υποστήριξαν ότι η αγορά από μόνη της δε θα παραδώσει τις υποδομές που απαιτούνται πχ για την ασφάλεια προμήθειας. Η ΕΕ ανέφερε ότι στα μέσα του 2011 θα προτείνει νέα νομοθεσία για την προώθηση της ιδιωτικής χρηματοδότησης Ευρωπαϊκών έργων ενεργειακών υποδομών, όπως η συμμετοχή equity funds, οι δανειακές εγγυήσεις και οι γραμμές χρηματοδότησης αμοιβαίου ρίσκου.
-"Τοίχο" βρήκε ο Μαθιουδάκης στις Βρυξέλλες για τις λιγνιτικές μονάδες της ΔΕΗ
Χωρίς να έχουν αλλάξει επί της ουσίας τα πράγματα και με την αίσθηση ότι τα χρονικά περιθώρια έχουν στενέψει πάρα πολύ, επέστρεψε από τις διαπραγματεύσεις που διεξήγαγε στις Βρυξέλλες με τις Διευθύνσεις Ανταγωνισμού και Ενέργειας της Κομισιόν ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Μαθιουδάκης.
Η Κομισιόν δεν φαίνεται να κάνει πίσω όσον αφορά την απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρισμού και τη δυνατότητα πρόσβασης ιδιωτών στα λιγνιτικά κοιτάσματα της χώρας και συνεχίζει να θέτει ως βιώσιμη εναλλακτική πρόταση (μαζί με την ανταλλαγή μονάδων και ισχύος) την ενοικίαση λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ σε ιδιώτες και μάλιστα σε μια αρκετά χαμηλή τιμή…Η υπόθεση παίρνει πλέον δραματικές διαστάσεις καθώς μέσα στις επόμενες ημέρες θα πρέπει να ληφθούν οι οριστικές αποφάσεις. Η άτυπη προθεσμία που έχουμε από τους κοινοτικούς είναι μέχρι το τέλος του χρόνου, πράγμα που σημαίνει ότι ακόμα και την ερχόμενη εβδομάδα είναι πιθανό (μάλλον αναγκαίο) να έχει φτάσει η διαπραγμάτευση στην τελική φάση της λήψης αποφάσεων. Σημειωτέον, δε, ότι ο χρόνος δεν είναι "ουδέτερος", αφού η λήψη αποφάσεων για την τύχη των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ - και εν πολλοίς της ίδιας της ΔΕΗ - συμπίπτει με την περίοδο κατά την οποία η κυβέρνηση, λόγω μνημονίου, θα υποχρεωθεί σε μετωπική αντιπαράθεση με τα συνδικάτα των ΔΕΚΟ, της ΓΕΝΟΠ συμπεριλαμβανομένης.
Όσον αφορά τώρα την κοινοτική πρόταση για ενοικίαση μονάδων, είναι τέτοιο οι όροι και οι προϋποθέσεις αυτού του εναλλακτικού σεναρίου, ώστε η ελληνική πλευρά να εμφανίζεται διατεθειμένη να αποδεχθεί ακόμα και την πώληση σταθμών, παρά την ενοικίασή τους. Διότι τουλάχιστον στη περίπτωση της εκποίησης μονάδων της, η ΔΕΗ θα βάλει στα ταμεία της έστω κάποιο σημαντικό ποσό, ενώ αν υιοθετηθεί τελικά η λύση της ενοικίασης, κάποιοι ιδιώτες χωρίς στην ουσία να έχουν βάλει το «χέρι στην τσέπη», θα αποκτήσουν σχεδόν σε τιμές κόστους, πρόσβαση σε λιγνιτική ενέργεια.Όπως δηλώνει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της ΔΕΗ κ. Αρθούρος Ζερβός, «η κυβέρνηση έχει υποβάλει στις Bρυξέλλες πρόταση για ανταλλαγή μονάδων με μονάδες εταιρειών σε άλλες χώρες, η οποία μας καλύπτει πλήρως. Tο ερώτημα που τίθεται από την Kοινότητα είναι «εάν δεν γίνει, τι;», και πράγματι πιέζουν για ενοικίαση, που σημαίνει παραχώρηση ενέργειας σε χαμηλή τιμή. Για μένα αυτό είναι απολύτως μη αποδεκτό. Είναι σαν να αγοράζεις ένα διαμέρισμα στο κόστος του εργολάβου και όχι στην αξία της αγοράς. Εάν από την Κοινότητα επιμείνουν σε αυτή την κατεύθυνση, θα προτιμούσα να πουλήσω σταθμούς. Πουλάς στην αξία της αγοράς και αυτός που αγοράζει θα επενδύσει. Θα πάρει τον σταθμό και θα τον λειτουργήσει αναλαμβάνοντας τα ρίσκα. Όχι να αγοράζει την ενέργεια σε χαμηλή τιμή και όλα τα ρίσκα να παραμείνουν στη ΔEH».
Χαρακτηριστικό του γεγονότος ότι η πώληση μονάδων της ΔΕΗ είναι και πάλι, πλέον, πάνω στο τραπέζι και συζητείται ως σοβαρό ενδεχόμενο είναι και το ότι βασικό «σημείο τριβής» με τις Βρυξέλλες είναι η αξία των μονάδων της ΔΕΗ. Η ελληνική πλευρά επιμένει, πως οποιαδήποτε λύση επιλεγεί, πρέπει να διατηρηθεί η αξία της ΔΕΗ. Δηλαδή, αν φτάσουμε στο σημείο να πουληθούν μονάδες, τότε αυτό θα πρέπει να γίνει με βάση τις τρέχουσες τιμές αγοράς, και όχι ανάλογα με το πόσο κόστισε στη ΔΕΗ η κατασκευή τους. Η πώληση δηλαδή να εξαρτηθεί από το πόσο θα αποτιμήσει τις μονάδες σήμερα η αγορά (προφανώς λαμβάνοντας υπόψιν και το τι θα συμβεί από το 2013 και μετά με το νέο καθεστώς ρύπων) και όχι από το κόστος κατασκευής τους, πριν από πολλά χρόνια. Η ελληνική πλευρά επιδιώκει αυτό να γίνει με ανοικτούς διεθνείς διαγωνισμούς και με όρους που θα εξασφαλίζουν ότι αν οι προσφορές είναι κάτω από μια συγκεκριμένη τιμή, τότε η ΔΕΗ θα μπορεί να αρνηθεί να πουλήσει.
Η Κομισιόν εμφανίζεται να διαφωνεί με την ελληνική πρόταση, φοβούμενη προφανώς ότι αν δεσμευθεί σε κάτι τέτοιο, τότε η κυβέρνηση θα προκηρύξει ένα διαγωνισμό και μετά θα τον κηρύξει άγονο, με πρόσχημα ότι οι προσφορές δεν ήταν ικανοποιητικές. Επομένως, σύμφωνα πάντα με τις ενστάσεις των Βρυξελλών, η ελληνική κυβέρνηση θα κερδίσει απλώς χρόνο για να καθυστερήσει κι άλλο το περιβόητο άνοιγμα της αγοράς ηλεκτρισμού και το σπάσιμο του μονοπωλίου της ΔΕΗ στο λιγνίτη.
Υπενθυμίζεται ότι η Επιτροπή έχει αναστείλει μέχρι το τέλος του χρόνου τις διαδικασίες παραπομπής της χώρας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, προκειμένου στο εν τω μεταξύ διάστημα, να δοθεί η δυνατότητα περαιτέρω διερεύνησης της σχετικής πρότασης ισοδύναμων μέτρων τα οποία θα μπορούσαν να υποκαταστήσουν την υποχρέωση της χώρας μας να προχωρήσει στη διάθεση των νέων λιγνιτικών κοιτασμάτων στη Βεγόρα, την Ελασσόνα και τη Δράμα. Τα μέτρα αυτά σύμφωνα με την ελληνική πρόταση προβλέπουν την σταδιακή διάθεση Συμβάσεων Ανταλλαγής Ενέργειας, μετά από διεθνείς διαγωνισμούς.

Τετάρτη 1 Δεκεμβρίου 2010

Καλύτερα πώληση μονάδων της ΔΕΗ παρά ενοικίαση…φαίνεται να προτιμά πλέον η κυβέρνηση



Καλύτερα πώληση μονάδων της ΔΕΗ παρά ενοικίαση…
Καλύτερα… την πώληση παρά την ενοικίαση μονάδων της ΔΕΗ, φαίνεται να προτιμά πλέον η κυβέρνηση εφόσον οι Βρυξέλλες συνεχίσουν να επιμένουν στη λύση αυτή σαν το μόνο δυνατό εναλλακτικό σενάριο αν δεν «περπατήσει» το μοντέλο της ανταλλαγής ενέργειας.
Εκείνο που τις τελευταίες ημέρες γίνεται όλο και πιο σαφές, κι ενώ απέμεινε ένας μόνο μήνας μέχρι τις 31ης Δεκεμβρίου οπότε και λήγει η προθεσμία για το άνοιγμα της αγοράς ηλεκτρισμού, είναι ότι οι Βρυξέλλες δέχονται μεν την βασική ελληνική πρόταση της ανταλλαγής, επιμένουν ωστόσο σαν εναλλακτική επιλογή στο μοντέλο της ενοικίασης ενέργειας σε ιδιώτες, και σε μια αρκετά χαμηλή τιμή…Είναι τέτοιο οι όροι και οι προϋποθέσεις αυτού του εναλλακτικού σεναρίου, ώστε η ελληνική πλευρά φαίνεται σύμφωνα με τις πληροφορίες να αντιπροτείνει σε μια τέτοια περίπτωση «αφήνουμε ανοικτά όλα τα ενδεχόμενα, ακόμη και την πώληση σταθμών», στη λογική ότι είναι λιγότερο επώδυνη λύση. Διότι τουλάχιστον στη περίπτωση της εκποίησης μονάδων της, η ΔΕΗ θα βάλει στα ταμεία της έστω κάποιο σημαντικό ποσό, ενώ αν υιοθετηθεί τελικά η λύση της ενοικίασης, κάποιοι ιδιώτες χωρίς στην ουσία να έχουν βάλει το χέρι στην τσέπη, θα αποκτήσουν σχεδόν σε τιμές κόστους, όπως λέει η ΓΕΝΟΠ, πρόσβαση σε λιγνιτική ενέργεια. Άποψη που δεν εκφράζει μόνο το συνδικάτο και τη ΔΕΗ αλλά εμφανίζεται να τη συμμερίζεται και η υπουργός Περιβάλλοντος & Ενέργειας Τίνα Μπιρμπίλη.
Την άποψη αυτή της υπουργού τη γνωρίζουν φυσικά και οι ιδιώτες παραγωγοί της ενέργειας, που εκπροσωπούμενοι από το σύνδεσμό τους (ΕΣΑΗ), έχουν κινητοποιήσει τις τελευταίες εβδομάδες κάθε δύναμη που μπορούν να επηρεάσουν, για να αποφευχθεί μια τέτοια εξέλιξη. Πόσο μάλλον όταν το βασικό σενάριο των ανταλλαγών θα γίνει με ξένες εταιρείες, κι επομένως θα παραμείνουν αποκλεισμένοι από την πρόσβαση στο λιγνίτη (περισσότερες πληροφορίες στο ρεπορτάζ του Energypress «Επιστολή- προειδοποίηση του ΕΣΑΗ που βλέπει κίνδυνο από τα swaps, 29/11/2010).
Το θέμα αναμένεται να κλείσει μέσα στις επόμενες ημέρες, καθώς κανείς στην κυβέρνηση δεν θέλει το κεφάλαιο ενέργεια να «σέρνεται» ως τη τελευταία στιγμή, δηλαδή μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου, με ότι αυτό συνεπάγεται για την ελληνική πλευρά από πλευράς ευελιξίας χειρισμών.

Δεύτερο ανοικτό θέμα : Η αξία των μονάδων
Το 2ο «σημείο τριβής» με τις Βρυξέλλες είναι ότι η ελληνική πλευρά επιμένει, πως οποιαδήποτε λύση επιλεγεί, πρέπει να διατηρηθεί η αξία της ΔΕΗ. Δηλαδή, αν φτάσουμε στο σημείο να πουληθούν μονάδες, τότε αυτό θα πρέπει να γίνει με βάση τις τρέχουσες τιμές αγοράς, και όχι ανάλογα με το πόσο κόστισε στη ΔΕΗ η κατασκευή τους. Η πώληση δηλαδή να εξαρτηθεί από το πόσο θα αποτιμήσει τις μονάδες σήμερα η αγορά (προφανώς λαμβάνοντας υπόψιν και το τι θα συμβεί από το 2013 και μετά με το νέο καθεστώς ρύπων) και όχι από το κόστος κατασκευής τους, πριν από πολλά χρόνια. Η ελληνική πλευρά επιδιώκει αυτό να γίνει με ανοικτούς διεθνείς διαγωνισμούς και με όρους που θα εξασφαλίζουν ότι αν οι προσφορές είναι κάτω από μια συγκεκριμένη τιμή, τότε η ΔΕΗ θα μπορεί να αρνηθεί να πουλήσει.

Διαφωνούν οι Βρυξέλλες
Η Κομισιόν ωστόσο εμφανίζεται να διαφωνεί με την ελληνική πρόταση, φοβούμενη προφανώς ότι αν δεσμευθεί σε κάτι τέτοιο, τότε η κυβέρνηση θα προκηρύξει ένα διαγωνισμό και μετά θα τον κηρύξει άγονο, με πρόσχημα ότι οι προσφορές δεν ήταν ικανοποιητικές. Επομένως, σύμφωνα πάντα με τις ενστάσεις των Βρυξελλών, η ελληνική κυβέρνηση θα κερδίσει απλώς χρόνο για να καθυστερήσει κι άλλο το περιβόητο άνοιγμα της αγοράς ηλεκτρισμού και το σπάσιμο του μονοπωλίου της ΔΕΗ στο λιγνίτη.

Αύξηση 30% τέλους στο λογαριασμό



Νέο χαράτσι στους λογαριασμούς της ΔΕΗ μέσω της μεγάλης αύξησης του τέλους Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας φέρεται να συζητά η κυβέρνηση ως λύση για την οικονομική κατρακύλα του Διαχειριστή του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας.
Η διοίκηση του ΔΕΣΜΗΕ έχει προτείνει την αύξηση του τέλους ΑΠΕ κατά περίπου 30%, στα 7,18 ευρώ από 5,57 ευρώ που ανέρχεται σήμερα για τις επιχειρήσεις, αλλά κυρίως την κατανομή του και στους 5,5 εκατ. οικιακούς καταναλωτές, οι οποίοι σήμερα εξακολουθούν να πληρώνουν μόλις 0,3 ευρώ κάθε τετράμηνο.
Χθες για το συγκεκριμένο θέμα πραγματοποιήθηκε ευρεία σύσκεψη στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας στην οποία συμμετείχαν στελέχη του ΔΕΣΜΗΕ, της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας και της ΔΕΗ.
Πολιτικά μια απόφαση που θα έφερνε νέες επιβαρύνσεις άνω των 100 εκατ. ευρώ ετησίως στους 5,5 εκατ. οικιακούς καταναλωτές, δύσκολα θα μπορούσε να γίνει αποδεκτή στην παρούσα οικονομική συγκυρία από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου, πόσω μάλλον όταν αναμένεται το πρώτο κύμα αυξήσεων στα τιμολόγια της ΔΕΗ από τις αρχές του 2011. Ετσι το θέμα θα συζητηθεί εκ νέου το επόμενο διάστημα και αφού ο ΔΕΣΜΗΕ μελετήσει άλλες ισοδύναμες λύσεις που να μην επιβαρύνουν υπέρμετρα τους οικιακούς καταναλωτές.

ΕΔΟΠ-ΔΕΗ

Σε μια δύσκολη χρονική στιγμή για το μέλλον της ΔΕΗ, των εργαζομένων και της χώρας, κάποιοι επέλεξαν να κτυπήσουν με αήθη τρόπο, ένα από τα πλέον αγωνιστικά συνδικάτα, όπως είναι η ΓΕΝΟΠ.

v Γιατί θέλουν τους εργαζόμενους χωρίς φωνή

v Γιατί θέλουν να περικόψουν και άλλο τους μισθούς μας

v Γιατί θέλουν να χαρίσουν στους ιδιώτες λιγνίτη στην τιμή του κόστους

v Γιατί θέλουν να χαρίσουν μονάδες στους μονίμως βολεμένους και κρατικοδίαιτους ιδιώτες.

v Γιατί θέλουν να διαλύσουν την ίδια τη ΔΕΗ

Τους ενοχλεί η διαχρονική στάση της ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ με την αγωνιστική της προσφορά και τις κοινωνικές της κατακτήσεις, στους εργαζόμενους αλλά και στην κοινωνία αφού
« το ρεύμα φθηνό, ΔΕΗ για το λαό», το έκανε τόσα χρόνια πράξη.

Τώρα θέλουν να την απαξιώσουν γι'αυτό τη λοιδορούν και τη σπιλώνουν, ώστε πλέον να μην υπάρξει ξανά αντίδραση στον τομέα της ενέργειας προκειμένου η ιδιωτική πρωτοβουλία να αυξήσει το Ηλεκτρικό ρεύμα, να αρπάξει τους πελάτες και να διαλύσει τη ΔΕΗ.
Καταδικάζουμε αυτό το οργανωμένο σχέδιο επίθεσης κατά της ΓΕΝΟΠ-ΔΕΗ και δηλώνουμε ότι δε πρόκειται να κάμψουν το ηθικό μας, προκειμένου να περάσουν ανενόχλητοι, πολιτική εξουσία και ιδιωτικά συμφέροντα, τα ολέθρια σχέδια τους για την κοινωνία.
Δηλώνουμε ότι σεβόμαστε τους αγώνες της ΓΕΝΟΠ-ΔΕΗ και δε θα επιτρέψουμε σε κανένα προβοκάτορα και «πληρωμένη πένα» του κίτρινου τύπου να την απαξιώνει με αυτό τον τρόπο.
Θα είμαστε σήμερα και αύριο παρόντες σε όλες τις εκδηλώσεις για την προστασία των συμφερόντων της εργατικής τάξης και της σωτηρίας της ΔΕΗ.

ΕΤΕ-ΔΕΗ



Στην εποχή της δουλείας…
Πριν «αλέκτωρ λαλήσει τρις», η κυβέρνηση μαζεύει όσα προεκλογικά έλεγε και υπογράφει το μνημόνιο βαρβαρότητας Νο 3… Η δέσμευση «δεν θα ληφθούν νέα μέτρα
- δεν θα θίγουν μισθοί και συντάξεις», αποδεικνύεται «φύλο συκής» που μεταφράζεται σε νέες μειώσεις αποδοχών, σε μαζικές απολύσεις, σε διάλυση 8ημοσίων Οργανισμών και Επιχειρήσεων.
Τα νέα σκληρά μέτρα που από κοινού με την Τρόικα, προωθεί η κυβέρνηση, με πρόσχημα την εκταμίευση της 3η και 4η δόση του δανείου, οδηγούν τη συντριπτική πλειοψηφία των εργαζομένων σε ακόμη μεγαλύτερη εξαθλίωση και την κοινωνία σε απόγνωση.
Η Ελλάδα του 21ου αιώνα μετατρέπεται σε παράδεισο εργοδοτικής αυθαιρεσίας.
Στον ιδιωτικό τομέα, ο θεσμός των Κλαδικών Συμβάσεων, αντικαθίσταται από τις Επιχειρησιακές Συμβάσεις, κατά παράβαση κάθε νομικής και συνταγματικής επιταγής.
Στον Ευρύτερο δημόσιο Τομέα, τα «ελλείμματα» φορτώνονται μονομερώς στους εργαζόμενους, οδηγώντας ολόκληρες στρατιές στη φτώχεια, την ανεργία, την εξαθλίωση.
Στο στενό δημόσιο Τομέα, δρομολογούνται άμεσες απολύσεις για χιλιάδες συμβασιούχους και διαμορφώνονται οι προϋποθέσεις για νέα οδυνηρή μείωση μισθών, μέσω του ενιαίου μισθολογίου..
Παράλληλα, η αύξηση των τιμολογίων κοινής ωφέλειας, του ΦΠΑ, ο περιορισμός των δαπανών για παιδία, υγειά πρόνοια και η εκτίναξη της ανεργίας,δημιουργούν ένα εφιαλτικό τοπίο για ολόκληρη την κοινωνία.
Συναδέλφισσες - Συνάδελφοι: Η κυβέρνηση σχεδιάζει το αύριο του ελληνικού λαού, απαξιώνοντας την ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Χωρίς προσανατολισμό και σχέδιο έχει μετατραπεί σε εντολοδόχο των γραφειοκρατών του ΔΝΤ και των μεγάλων χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, που απαιτούν αφαίμαξη των εργαζομένων.
Η κοινωνία δεν είπε την τελευταία λέξη… Η εργασία, ο μισθός, είναι ύψιστα αγαθά που τα δικαιούνται όλοι… Ο καθένας και όλοι μαζί, με τον αγώνα, μπορούμε να μπλοκάρουμε το αντιλαϊκό παραλήρημα.
Εργαζόμενοι, άνεργοι, συνταξιούχοι ενώνουμε τις δυνάμεις και αντιδρούμε στην υποβάθμιση του βιοτικού μας επιπέδου. Αντιδρούμε στη προσπάθεια να μετατρέπει η εργασία σε δουλεία, άνευ ορίων και όρων αξιοπρέπειας.

Τον Ιανουάριο κληρώνει για τις λιγνιτικές μονάδες



Τον Ιανουάριο κληρώνει για τις λιγνιτικές μονάδες
Οι τελικές αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που πήραν δίμηνη παράταση μέχρι το τέλος του Ιανουαρίου, για τον τρόπο εισόδου ιδιωτών στη λιγνιτική παραγωγή ενέργειας στην Ελλάδα θα καθορίσουν σε μεγάλο βαθμό και τις στρατηγικές επιλογές της ΔΕΗ, για τις νέες επενδύσεις και τις περιβαλλοντικές αναβαθμίσεις του λιγνιτικού δυναμικού της.
Η ΔΕΗ βρίσκεται αντιμέτωπη με την πρόκληση επενδύσεων εκσυγχρονισμού άνω των 10 δισ. ευρώ για την επόμενη δεκαετία. Ταυτοχρόνως πιέζεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, βοηθούντος και του μνημονίου, να ανοίξει την αγορά στον ανταγωνισμό. Η κυβέρνηση επιδιώκει την απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, χωρίς η ΔΕΗ ΑΕ να μειώσει την περιουσία της και βεβαίως χωρίς να παραδοθούν τα δισ. ευρώ των νέων επενδύσεων της ΔΕΗ «προίκα» στον ανταγωνισμό.
Πληροφορίες της «Ι» από τη ΔΕΗ αναφέρουν ότι σε περίπου δύο μήνες ολοκληρώνεται η μελέτη, που έχει ανατεθεί από τη διοίκηση στις τρεις νευραλγικές διευθύνσεις της εταιρείας: παραγωγής, ορυχείων και στρατηγικής. Η νέα μελέτη θα καθορίσει την τύχη των συνολικά 22 μονάδων που έχει η εταιρεία στο δυναμικό της, πολλές από τις οποίες λειτουργούν στο «κόκκινο» λόγω παλαιότητας και παράλληλα τα βέλτιστα σενάρια του νέου προγράμματος περιβαλλοντικής αναβάθμισης με μεθόδους ξηρής αποθείωσης και αύξησης της απόδοσης των λιγνιτικών μονάδων. Από τις 22 λιγνιτικές μονάδες της ΔΕΗ μόνον οι τρεις (Αγ. Δημήτριος 5, Μεγαλόπολη 4, Μελίτη 1) είναι σχετικά σύγχρονες και απαιτούν ελεγχόμενου ύψους επενδύσεις για αναβάθμιση. Δέκα από τις λιγνιτικές μονάδες κρίνονται απαρχαιωμένες. Το πιθανότερο είναι μέχρι το 2016-17 για περιβαλλοντικούς λόγους, να ενταχθούν σε μεταβατικό καθεστώς περιορισμένης λειτουργίας για μία διετία και να ακολουθήσει η οριστική διακοπή λειτουργίας τους.
Με αυτά τα δεδομένα εξετάζεται η λύση στις άλλες 8 μονάδες του δυναμικού της ΔΕΗ ΑΕ να γίνουν νέες επενδύσεις άνω του 1,5 δισ. ευρώ περιβαλλοντικής αναβάθμισης και αύξησης του βαθμού απόδοσής τους, με εμπλουτισμό του λιγνίτη με θερμογόνο δύναμη και άλλες μεθόδους. Παράλληλα εξετάζεται η λύση να κλείσουν περισσότερες παλαιές μονάδες και να δημιουργηθούν δύο νέες στον Άγιο Δημήτριο Κοζάνης και στο Αμύνταιο.
Στο μέτωπο της απελευθέρωσης της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής αλλά και η διοίκηση της ΔΕΗ προκρίνουν το μοντέλο της ανταλλαγής ηλεκτρικής ενέργειας ανάμεσα στη ΔΕΗ και σε εταιρείες του εξωτερικού. Το μοντέλο που προκρίνεται φαίνεται να έχει την αποδοχή και της ισχυρής ΓΕΝΟΠΔΕΗ. Προβλέπονται συμβάσεις ανταλλαγής ενέργειας μετά από διεθνείς διαγωνισμούς.
Σχετικό ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει προς τη ΔΕΗ εταιρείες του εξωτερικού από Ιταλία, Γαλλία και Κύπρο.